18 December 2009

SaLaM MaAL HiJRaH 1431


Memori suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam. Ia memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Berlaku pada 1 Muharam, ia merupakan hari pertama Takwim Hijrah.

Tapi sekarang ni kalau kita mendengar ceramah-ceramah ustaz di masjid ke, surau ke mesti ada punya cogan kata ni " sekarang ni, istilah hijrah dari segi zatnya dah xde selepas penghijrahan Baginda dari Mekah ke kota Madinah, full stop. Jadi pendekatan sekarang lebih tertumpu pada perpindahan semangat dan azam baru kita sebagai umat Islam bagi mendalami maksud hijrah itu, maknawi barangkali mungkin..hehe, lebih sesuai kerana permulaan tahun baru Islamkan" ha, lebih kurang macam tulah, aku je olah bagi nampak cantik sikit..xkan nk berloghat gak kat sini..hehe

Jadi memandangkan tahun baru Islam yang disambut penuh kebaikan ni xmacam Kalendar Masihi, jadi apa azam kita masing-masing? yang pasti esok adalah lebih baik daripada hari ini, ye idak?hehe..aku ade banyak azam baru aku..tp yg pastinya xakan berubah jadi beruang punya..haha..yang pastinya semuanya baik..kite doalah sesame kita k..barulah azam masing2 tercapai..ha, jgn kedekut doa tuk kebahagian orang lain..sikit pun kita xkan rugi..ok

SELAMAT MENYAMBUT SALAM MAAL HIJRAH
post signature

3 comments:

anap_ilmi Friday, December 18, 2009  

aku ada nampak kau mcm ada byk masa yg terluang n agak semangat untuk buat entry ni sebab siap ada link2 lagi..klu tak, harammmmmm

*mok, jgn lupe doakan aku taw mok. aku risau ni...ada 1 madah kureng sikit....kan tak rugi pun klu doakan org..hehe...tq ehh..

aku sayang ko mok..haha

aisyah amuroh,  Saturday, December 19, 2009  

selamat tahun baru islam..moge azam kite tuk taun ni tercapai...amin...

hIrOsHiNaRi Saturday, December 19, 2009  

to anap : xbanyak pun masa...sobonarnya..aku copy paste..hahahahahha..

aku doakan ko lulus dengan cemerlangnya sekali kat sana dan murah rezeki ko..amin..aku kuruslah 10kg turun ma...sayang ko jugak..( cam haram )

to aisyah : azam KITA? ape tu?hehehe

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO