18 September 2008

17 RaMaDHaN 1429

harini aku rase penat sgt..da la xbende nk sahurkan..terpkse la minum air sikit je..mase buke
pun xde la mkn byk mane pun..pastu ulang alik jamiah,beli barang masak
tuk iftor n9 lg..turn aku masak lg smlm..mmg lth die xsame la ngn ari lain..rupe-rupenye
semua keletihan aku yg teramat sgt tu ade nk suh aku mengingatkan kot peristiwa
yg sering umat islam lupekan iaitu PEPERANGAN BADAR KUBRA..mgkin aku letih sgt2 dan keluhan aku tu supaya memikirkan sahabat2 dulu patutnye lebih utama tuk mengeluh drpd
aku yg sekecil zarah yg mgkin tak nmpk..jd mari kite same2 memperingati peristiwa peperangan BADAR KUBRA ini...yang mana merupakan titik mule islam ketika itu...jikalau kalahnye islam...adakah kite mungkin menganut agama islam atau tidak?ALLAHUA'LAM...

PEPERANGAN BADAR AL-KUBRA - 2HIJRAH
Rasulullah SAW berangkat dari Madinah pada 8 Ramadhan. Ibnu Hisyam menyatakan bahawa perang ini merupakan kemenangan pertama yang menentukan kedudukan umat Islam dalam menghadapi kekuatan kemusyrikan dan kebatilan. Allah SWT telah mengutuskan segerombolan malaikat untuk membantu pasukan muslimin menghancurkan pasukan musyrik. Perang ini berlaku pada pagi Jumaat, 17 Ramadhan 2H di Badar. Kemenangan lebih kurang 300 orang tentera Islam di bawah pimpinan Rasulullah ini yang telah megalahkan lebih kurang 1000 orang tentera musyrikin Mekah.

itulah serbe sedikit info ttg peperangan tersebut..marilah kite same2 mmperingati dan berdoa byk2 agr kite dimasukkan ke dalam golongan HUBBINNABI...aminn...

0 comments:

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO