02 August 2008

HafLaH JoGeT (P 2)



aku dahlah luse aku exm muamalat maliah 2..sebelah umah aku ni..dekat je ngn bilik aku...
dieorg pg bantainye wt parti bebas lak...berjoget2 lak..xpadan ngn tua pun nk joget gak ke...patah tulang tu nt...bile kene hisab...nape patah tulang ni...xkn nk jawab sbb joget...kan elok patah tulang sbb solat ke..kan ke patut..berentak2..berlagu2 ala2 panggil ular senduk tu..hangin satu badan aku diwatnye mlm ni...nk je aku jd halimunan pg tutp radio tu.pastu segeh kepale dieorg sorang2 baru tau....ritu tuan umah aku bsg la umah aku...ade org ngadu pasal umah aku wat terbakar la..ni bapak bising ni...siap la giliran aku lak nk ngadu nt...hehe
satu je aku pesan....nk gembire,gembira jugak...tp ni ke budaya yg patut kite ikut klu betul la ia tradisi..
macam2 lg perkare lain diwatnye...klu korang tgk la dieorg joget tu..xsemenggah langsung...dr kecik bawak la ke besar..yg besar bawak la yg ke kerepot tu...semua same ligat..
mybe tu ngre masing2kan..kite xkan nk cri kesalahan orgkan..
tp kadang2 aku terpk la..nape la arab ni yg salafi ni mcm2 di bidaahkan(maksud aku sasape yg cm begini..xkire la sape die..baik salafi or wahabi ke..golongan akhir2 ni)...padahal wt bende yg baik pun..bace yasin malam jumaat ke...pe la salahnye..ni bende yg terang2 depan mate yg xbape nk bagus pun leh lak dibg lesennye..mybe aku terlanjur kate...arap maaf
moralnye...pikirla sesuatu yg dtgkan manfaat tuk dri kite dan jauhi perasaan hasad dengki..cume dakwah la kpd jln yg benar2 belake....ngn syart biar kene carenye k

2 comments:

Anonymous,  Saturday, August 02, 2008  

aku setuju gak dgn ko pndpt ko tu..arab ni dh xde kejej nk wat tu..sbb tu diorg jd mcm tu..tp klau nk slhkn 100% xleh gak..dh adat diorg mcm tu n tu je lh game yg diorg tau dri nenek moyng ...nk buat bnde bru xleh plak sbb mnyalahi adat trn temurun..yg pntng kite ni wat yg baik utk dri sndrilh..

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO