29 October 2008

MeNuLaR

sebenarnye da lame da aku nk tulis bende ni..apekah yg dimasukkan "menular " itu?
sebenarnye aku nk mencungkil atau menganalisiskan suatu budaya yg tgh menular dikalangan
arab baik di jamiah(universiti),diluar jamiah,masjid dan juge tempat awam yg leh anda semua
lihat..analisis ini bukan tujuan mahu mengutuk tetapi ingin tahu bagaimanakah ia boleh terjadi
dan macamanakah tuk kite mengatasinye..jd itulah paparan aku tuk kali ini..

sebelum aku meneruskan lg...kajian ini..atau dlm pemerhatian aku..jgnlah disalah ertikan lg bahawa arab adalah semuanye sebegini tetapi hanye beberapa golongan sahaje..nt kata arab je..semua xleh pakai..jgn!bahaye..nt xberkat hidup kite...ok..(agama diturun pd bangse arab dulu,baginda first)

antara budaya yg sedang menular didalam dan diluar jamiah ialah :

  • menghisap rokok didalam bilik kuliah,tempat yg berhawa dingin,di dalam bas mahupun hospital
  • budaya biadap terhadap doktor yg mengajar seperti mengutuk doktor seumpama kalbun
  • melawan doktor juga amat aku tak tahan.
  • budaya cepat bergaduh dan juge mengikut qabilah masing2
  • budaya mengutuk org lain..terutama kpd pelajar ajanib seperti kami..didlm jamiah mahupun diluar..(agak2nye macam org yg baru jumpe org luar..sdgkan selame ni tgk dlm tv je..tu yg jd bile jumpe tu cm jakon habis tu..)
  • buang sampah dimerata-rate tempat..cth:padang seolah2 tong sampah besar baginye..
  • duduk diatas kitab ilmu..amat paling tak disetujui aku..sbg cth : duduk diatas kitab syariah(realiti aku nampak)
  • membawa budaya kampung sprti berjoget dan menyanyi lagu kawin dieorg dikhalayak ramai.
  • mengeluarkan kata2 kesat yg terlalu kerap
  • diluar jamiah..byk sgt botol arak klu tgk dipadang bola..
  • terlalu taksub jordan dan tak melihat pada negare lain..
  • bukak lagu kat radio ke kat kate ke,kat hp ke mesti smpai abis level..yg tak tahan tu..lau pakai hp tu..kasi pakai la earphone..hehe...
  • budaye menipu di kedai2 mahupun kawan arab sgt la berleluase..
  • suke bertangguh..lg2 dlm membuat urusan..
  • cukup la tu..byk da tu..
budaya yg baik pula..sudah tentu ade..jd cume terbalikkan je la..cume point ats tu tuk golongan tertentu je tu..harap maklum..

kesimpulannye...anda pikir2kanlah sendiri..tepuk dada tye iman..ingtn sekali lg..bukan semua ye cmni..tp segolongan shj..bg sape yg mampu tuk mengubahnye..tafaddol...

6 comments:

Ren Friday, October 31, 2008  

Aku setuju 100%!!!!

Anonymous,  Friday, October 31, 2008  

tepuk dada tanye iman..

hIrOsHiNaRi Friday, October 31, 2008  

da ramai da tepuk dada..cmtu gak..arab lg byk tepuk dade ape?
ape kes?

Dondo Chakka Sunday, November 02, 2008  

aahahaha.. sama sejibik kat sini jugak weh... aku ingat org arab mmg cam tu laa.. wakakaka..

tapi kat tempat aku botol2 arak tu takdak laa.. diorg lagi suka layan bango.. ahahaha..

hIrOsHiNaRi Monday, November 03, 2008  

yeke..mmg same je..mybe saqafah jahiliyah tu terbawak2 lg tu..

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO