13 October 2008

A N A L I S I S

RAMADHAN

vs

SYAWAL

rini aku terluang tuk menulis balik blog aku ni..setelah kian lame sibuk duk study je..rini
kirenye de la masenye aku tuk luangkan mase bersame blog aku...hehe..
cume post aku kli lebih pada kite bermuhasabah dgn mase yg telah kite lalui..
aku nk menganalisis atau muhasabah balik ramadhan kite dan syawal kite...
jd aku dpt mengumpulkan beberape fakta atau pun rekaan..hehe..
jd ape yg boleh kite lihat sekitar ramadhan dan syawal ialah :

  1. ramadhan byk dihabiskan mase dgn membace Al-Quran..manakala syawal,mase kite byk diabiskan dgn menonton tv dgn cerita2 yg menarik sgt..
  2. ramadhan : masjid dipenuhi pada awal dan lengang diakhirnye..manakala syawal..masjid bertukar menjadi perpustakaan akibat senyap dgn tidak berpenghuni..
  3. ramadhan berlapar dan dahage...manakala syawal memenuhkan balik ruangan yg telah dikosongkan ketika ramadhan ritu..
  4. ramadahan : ibadat sampai nk pecah tumit syik solat mahupun wt bende baik..manakala syawal pula penuh dgn aktiviti suke ria smpai solat pun terlupa..
  5. ramadhan : bg pelajar2 yg duk diluar negare..sudah pastinye dapurnye berasap paling kurang..syawal..dapurnye sudah bersawang...hehe..
  6. ramadhan : maksiat tu berkurangan..manakala bile start je syawal..naik dgn mendadak sekali...
tu je la antaranye yg sempat aku pikirkan..yg lain korang pikir la sendiri..mesti lg bykkan?hehe..
cume sebagai kesimpulannye...bukanlah ramadhan sahaja fokus kite tuk menjadi seorg insan yg baik dan pd bulan lainnye kite bertukar jd seorg yg rakus..jdlah insan yg soleh sepanjang bulan,thn mahupun kurun..tidak perlu nantikan ramadhan je tuk membuat baik..cume ramadhan itu digalakkan sgt tuk melatih kite ttp bknlh hye didlm ramadhan sahaja kebaikan kite itu dizahirkan...


10 comments:

inarihiroshi,  Monday, October 13, 2008  

nice..tp de org 2 xnk pose syawal..nape ye..ke die ehem..hehee

hIrOsHiNaRi Monday, October 13, 2008  

aaa..tu kene tulis gak tu...nt tambh lah kat situ..hehe..

Anonymous,  Wednesday, October 15, 2008  

~ maksiat memang perlu dikurangkan x kesah bulan ape pon...~

Janggeltrekker Wednesday, October 15, 2008  

Lumrah kehidupan...keinginan manusia mmg sukar ditafsirkan..

hIrOsHiNaRi Wednesday, October 15, 2008  

cmtu la janggel..cmne ye nk atasi..hehe

Janggeltrekker Thursday, October 16, 2008  

nak atasi...hmmm sendri mau ingat lah...

hIrOsHiNaRi Thursday, October 16, 2008  

masalahnye tak ingt2 tu yg payah tu..
makan kepale ikan byk sgt tu..hehe

Anonymous,  Saturday, October 18, 2008  

'belia benci maksiat'

hIrOsHiNaRi Monday, October 20, 2008  

dan belia juga benci dadah..hehe

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO