03 August 2008

AhLan WaHaI SyaAbAn

masih belum terlambat lgi tuk diriku ini mengucapkan selamat dtg wahai syaaban yg dikasihi..
setelah kian lame ku tggu akhir berkunjung tiba wahai dikau yg disygi..lebih2 lg dibulan ogos juge yg ku tunggu2 gak..

sempene bulan baik yg dihadiahkan kepada baginda kite...byk kelebihan yg xrugi klu kite amalkan dlam bulan ni..sbb tu la aku tggu sgt bulan ni...wlupun aku ni sering lalai dan leka dgn arus dunia
yg xmampu tuk diriku menongkahi...hehe..
antara kelebihan syaaban ni :
-Barangsiapa berpuasa sehari pada bulan Sya'aban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka.
-Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s.di dalam syurga.
-Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s.di dalam syurga.
-dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam kubur, dilepaskan daripada hira-hara Munkar dan Nakir, ditutup Allah keaipannya di hari kiamat dan diwajibkan syurga baginya.
-Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Sya'aban dan akhir khamis daripada Sya'aban, dimasukan dia ke dalam syurga.
-Berkata Siti Aisyah r.a., bulan yang lebih dikasihi oleh Rasululah s.a.w. ialah bulan Sya'aban

tulah antarenye...aku xamik tahkiq mane2 lau nk tau aku naqal hadis mane ni..tye la aku..
yg penting aku bukan wat bidaah pun..(slunye yg tye pasal sanad,bidaah ni puak tuuuttt..hehe)
lgipun tu bende baikkan..abis la semue keje nk kene naqal je,letih la pulak..abis pakcik tua jual kopok pun jd hakim nt..hehe.poyo la pulak..hehe..PENDAPAT aku la..mafi rad alayya..hehe

moralnye : xnantikan ganjaran baru nk wat amalkan..ape yg kite rase baik di mate kite dan org lain..teruskan la..asalkan tak bercanggah sudah..yg penting ati bersih dan ikhlas dlm amalan k..
- bg yg xpose ganti tu beringat sikit..termasuk yg balik msia ngn aku ritu sekali tu..rukhsah2 jugak..ganti tetap beb..hehe

0 comments:

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO