07 January 2009

SeJaRaH HaRi AsYuRa

ingat nk tulis tajuk ni malam td tuk persediaan tuk ari ini iaitu hari ASYURA bersamaan 10 muharram 1430 kan..tp keadaan aku xmengizinkan sbb aku xberape nk sihat..jd ape slhnye arini tuk aku wat satu tajuk tentang info sejarah hari asyura ni kan.xslhkan?hehe Di sunatkan kite tuk berpuasa hari Asyura ini..kerana Baginda kite berpuasa hari Asyura ni sejak di Makkah lg..tetapi bg membezakan dgn org yahudi ini..kite disuruh berpuasa 9 dan 10 bg membezakan dgn mereka itu..kerana kite lebih utama lagi berpuasa drpd mereka..tetapi tidaklah kite diwajipkan sama sekali.sekadar menambah saham akhirat kitekan..[tiada paksaan dlm perkara sunat]


antara sejarah pada 10 muharram atau dinamakan Hari ASYURA :

amiklah kesempatan hari ini untuk berdoa untuk palestin yg sedang didalam ambang maut..disamping doa-doa kite yg lain..amin ya rab

11 comments:

cik santun.. Wednesday, January 07, 2009  

ustz hiroshi, sy nk tye ni..
kn kalender hijriah dicipta oleh saidina umar...

jadi, cmne pengiraan 10muharram ni, yg kate nabi yunus keluar dr perut ikan, allah turunkn hujan, rahmat dn sbagainye...cmne 10muharram tu dh ade dulu mncatat peristiwa2 tu..

silekn bg jwpn.. ustz kn nk khirij dh...

hIrOsHiNaRi Wednesday, January 07, 2009  

senanglah sgt..hehe..semuanye dtg drpd Baginda kite..jd,xjd mustahil klu para shbt meriwayatkan hadis dr Baginda perihal sedemekian...Lgpun saidina omar mase tu cume memrasmikan..klu begitu,mcmane bginda leh syariatkan tunaikn haji pada zulhijjah sdgkan mase tu xde lg kalender islam..xgitu cik santun?hehe..dah leh khirij lum?

cik santun.. Wednesday, January 07, 2009  

owh gitu.. saje menguji ilmu di dada.. ok2, lepas2..

hIrOsHiNaRi Wednesday, January 07, 2009  

la...lau xlps pun doktor mesti lpskan la..hehe

Mr. Janggel Thursday, January 08, 2009  

Owhh..sungguh besar maknanya Hari Asyura...

hIrOsHiNaRi Thursday, January 08, 2009  

sudah pasti encik janggel..

Anonymous,  Saturday, January 10, 2009  

erm sedap gak ye..men bals2 kt cni..de yg sangkut krag..

hIrOsHiNaRi Saturday, January 10, 2009  

sangkut ape tu?leh trgkn?hehe

Anonymous,  Saturday, January 10, 2009  

sangkut ati la..

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO