29 April 2009

ViRus BeRbaHayA

Dua tiga hari ini dunia dikejutkan dengan satu wabak selsema babi yang sedang menular di Mexico City dan juga telah merebak ke Amerika Syarikat..adakah peristiwa dulu akan berulang kembali? adakah ini merupakan tanda-tanda qiamat? Hanya Allah sahaja yang tahu..

Sehingga kini jumlah kematian sudah hampir mencecah seratus
lebih tapi yang sudah terkena wabak ini juga sudah semakin ramai..tggl nk mati je lagi.. Rekod dunia juga telah memberitahu bahawa dek kerana babi berapa ramai yang sudah mati..

Di antara kematian besar-besaran manusia akibat wabak bawaan babi ialah :


1- Spanish Flu – 1918 mengorbankan 20-40 juta orang
2- Hong Kong Flu – 1968 mengorbankan 2 juta orang
3- Russia Flu – 1977 (tiada rekod rasmi)



tp manusia tetap berdegil untuk memakan babi lagi..
konon-kononnya sedap la sangat..tetapi memudaratkan org lain..itulah akibat apabila mengingkari perintah Allah.

Firman Allah SWT: “Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan.” (al-Mai’dah:3)

Dari Jabir bin Abdullah RA, bahwa ia mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda pada tahun penaklukan, ketika beliau masih berada di Makkah: “Sesungguhnya ALLAH dan Rasul-NYA telah mengharamkan penjualan khamar, bangkai, babi dan berhala (patung)”.

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Al-Baqarah: 173)


Jadi ummat islam sekarang di alam sejagat ini hendaklah berjaga-jaga dan mendoakan wabak ini tidak merabak dan dapat menjumpai ubatnya..semoga wabak ini memberi pengajaran setelah dilupai bahawa babi adalah pembunuh.

post signature

4 comments:

Ren Wednesday, April 29, 2009  

hush ngeri kan dengar pasal virus nih... rajin ko buat ulangkaji..

hehehhe..=P

aiSyaLiciOus Wednesday, April 29, 2009  

i think i should give u credit for this info....thanx...atleast info2 camne leh bukak kan mate bnyak pihak.....gud job en.Hiroshi...

miss ubi Wednesday, April 29, 2009  

takut la dgr cam neh..

hIrOsHiNaRi Thursday, April 30, 2009  

to Janggel : xrajin pun..tp tgk2 je..hehe

to aisyalicius : dapat credit..tp credit kosong je lagi ni..hehe

to miss ubi : doa banyak2 ye

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO