04 May 2009

NeW SaQaFaH


fs12Kelmarin bukan rini ataupun semalam..tp ri Sabtu baru ini..telah berlaku satu saqafah baru ke atas aku ni..ha ape tu saqafah? Ha, Saqafah adalah paling ringkas lebih dekat dengan kebudayaan ataupun adat sesebuah masyarakat atupun komuniti...hehe

apa yang telah terjadi kepada aku kelmarin? erm..sebenarnya aku dan sekeluarge pergi ke umah abg ipar aku yg dipandu oleh aku juga..hehe..pergi kerana ade kenduri doa selamat di Kampung Pachitan di Port Dickson..jd ape yang saqafah nye kat sini?

untuk pengetahuan semua..kampung pachitan ni ade homestay dan merupakan kampung yang mempunyai bilangan orang JAWAnya di situ agak ramai jugak la..bile aku da sampai..duduk-duduk..xlama pastu kitorang dihidangkan makanan terlebih dahulu sebelum majlis kenduri doa selamat..aku ingat xnk la makan, ingat nk makan sekali mase majlis ni. Tapi akak aku ckp, mkn je..sbb FORMAt majlis kat kampung ni lain sikit..jadi bertambah hairanlah aku..

Jadi makanlah aku dlu smbil berpikir apakah akan berlaku nt..hehe..ok..bile majlis da jalan..dan dah habis pun..rupenye hidangan makanan tu yang banyak satu JamBar tu sebenarnya diagih2kan kepada empat bahagian..ha inilah Format JAWA dalam majlis diorang ni..dieorang panggil NASI AMBENG..tah...aku pun xbape nk tau..aku ingtkan pekat la loghat n9 upenye pekat dalam dialek jawanya itu...aku ade tangkap gambar..korang tgk la puas2 ye...



majlis sudah selesai..jd upacara pembahagian juadah selps majlis..dieorang xmakan kat situ..tp sebaliknye dibawa balik ke rumah..first time dalam hidup aku tau bende ni tau..

sedang membahagikan lagi..hehe


post aku ni secara xlangsung telah membuka dua kategori label blog aku..first to SAQAFAH, Second FOR CARI MAKAN..hehe..thanks

post signature

6 comments:

miss ubi Monday, May 04, 2009  

emmm..sy pon xtau pasal neh..

anap_ilmi Tuesday, May 05, 2009  

lama xmkn nasi nehh...best gile.kenyang byk..kiki

hIrOsHiNaRi Wednesday, May 06, 2009  

aik..xmkn nasi nk jadi cm aizat ke?hehe

WanitaMustanir Thursday, May 07, 2009  

saya dah tahu pasal saqafah yg awak gtaw ni tapi first tyme tahu the way dorg wat pembahagian makanan tu..

well, nice sharing..thanks..

hIrOsHiNaRi Friday, May 08, 2009  

yeke..erm.bgs la..tau kat ne?hehe

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO