13 June 2009

DiSkuSi : LeBiH ELoK

Sudah lame agaknye blog ni da xhupdek..mungkin sebab mggu lepas terlalu bz walaupun di musim budak cuti sekolah. tp terlalu byk urusan untuk membuat urusan berkenaan master..jd xde mase untuk aku mengepost sesuatu yang baru ke dalam blog aku ni menyebabkan blog aku ni da bersawang sedikit..

klu dlu mase aku di tingkatan lime..da mule pikir pasal motor..nk motor ape la..yg bergaya ke ataupun yg save minyaknye..tp setelah pulang dari Jordan..pemikiran sudah berubah..klu borak mesti nk borak keta la..cite mesti gempk..mcm2 la nk makeup la, nk yg laju la, nk yg save minyak la..macam2 la..tu sume membuatkan aku lebih bersemangat nk membeli kereta..

jd masalahnya sekarang ni..aku tgh pening dan perlukan mendapat khidmat daripada para blogger ni yg punyai pengalaman yg luas dalam arena ni...cewah..manekah yg lebih bek..kereta baru ke atau second ni?proton NEW SAGA ke HONDA second yg dulunye..ade yg ckp honda mmg bek punya enjin walaupun da lame..sememangnye aku mmg berminat dengan honda sejak dlu lagi, tp sbb maintenennye mahal dan klu second downpayment yg tggi dan dalam mase 5thn sahaja serta bayar bulan yang tggi....membuatkan aku tawar ati nk beli...tp klu keta baru lak..sng je..byr bln pun rendah..tp aku da tgk org makeup new saga..memang lawa gile siut...klh toyota VIOS...hehe..jd apekah pendapat korang yg dah berpengalaman ni? plz la kongsi bersama mane tau ade lubang murah tuk aku...hehe



VS


soalan kedua..ni pun selalu org bg lain pendapat die..manekah yang elok antara SHELL ngn PETRONAS ni? ade yang kate Shell lagi best myk die kualiti..ade yg kate petronas ni myk die byk sikit dari SHell..pastu ade gune kad reward die MESRA CARD ngn BONUS LINK..mane satu yang nmpk hasil die?aku pun xtau.. aku masih xtau kesahihan die yg sebenar..klu ade sape2 tau..plz la terangkan padaku ini..hehe



VS
ni bgla pendapat kat komen ye..mane tau kome sekelian dapat membantu aku ni..nt mudahlah sikit..ok kenkwan..
post signature

12 comments:

::alifdalmim:: Saturday, June 13, 2009  

hahaha...ko ni mcm aku ar..bagus sbnr nyer minta cdngan org yg berpengalaman ni..

sbnr nyer nk beli kete ikut kemampuan ko sbnr nyer..pastu baru tgk model kete yg ko berkenan..sbnr nyer ko boleh tgk kt internet perbandingan kete2 nih..kengkdang pengguna tu ada wat banding beza antara kete2 ni..nnti ada la discussion kt c2..cari je kt yahoo search..

mcm aku, aku minat honda...tp kewangan skrg ni buat aku mampu pakai waja jer..trima je la..dlu masa guna kete kancil..aku pakai Petronas..waja ni pakai Shell..Shell mcm ok jer..hahaha..

bila da beli kete baru jgn lupa bawa aku g sarapan..tmpt bese k!

hIrOsHiNaRi Saturday, June 13, 2009  

betul tu adam..tp kemampuan mmg satu..tp jangka masa panjang die mane yg elok? ape aku ckp ni..hehe..

ha...soklan kedua tu xjelas tu..hehe...

ape2pun tq la sbb pendapat yg pjg dan lebar serta padat tu..hehe

xlupenye la..ntkan je la..hehe

Ren Saturday, June 13, 2009  

Wah nak beli keter ker??? gud!!

1st kena pikir kemampuan untuk beli keter baru atau second hand. bagi aku bagus beli baru sebb aku dah pernah merasa beli keter secondhand dan ianya sangat menyiksakan..high mantenance dan sebagainya..kengkonon nak jimatakhirnya kos -kos berbangkit lebih banyak seperti membeli kereta baru. Memang benar kengkononnya enjin dan keadaan keter 2nd yang kiter nak beli tu elok, tapi semua tu takleh percaya sangat. barang lama ni paham2 je la.
Kalau keter baeu, maintenance dia kurang, dan hal2 berbangkit juga hampir 20% jer. itu pon kalau tak jaga betol2.

just ny opinion yer~ (sape2 tak setuju, lantak korang la! ) hehehe

Shell atau petronas?
Minyak petronas lebih lembut rasanya, aku pernah arr kusus kat salah satu company ni, dan aku rasa kalau nak jaga enjin baik pakai petronas..hahahah aku bukan pro etronas.. tapi berdasarkan kajian.. tapi kalau nak murah amek arr shell hehehehe.''
Apa da aku merepek..ok PEACE!

hIrOsHiNaRi Saturday, June 13, 2009  

wa janggel..mmg membuatkan aku yakin nk beli keta baru n xnk kete second ni..hehe..adam pun same..bgs..hehe...

bistu nk pakai shell ke best...klu mtr aku slu pakai petronas je...tp keta yg aku pakai ni hasil pnjm ni..kene pakai shell je..hehe

Ren Monday, June 15, 2009  

Hehehe minyak shelll kalau isi banyak sikit berbanding Petronas..kekekek.

Beli jangan tak beli!
Aku skong! hehehe

hIrOsHiNaRi Monday, June 15, 2009  

skrg gak den poie boli...hehe

inarihiroshi,  Thursday, June 18, 2009  

ei ade org nk bli keta la..anak mak la kate kn..beli la hyundai i10..hehe,kecik n laju

hIrOsHiNaRi Thursday, June 18, 2009  

xnk kecik..nt klu kawin susah...nk letak buaian lagi ape lagi..huhu

Anonymous,  Friday, June 19, 2009  

erm yke..ke takut die da gemuk xmuat nk masuk ni..

hIrOsHiNaRi Friday, June 19, 2009  

aik..sape yg gemuk ni...cube royak...

yash khudori Sunday, June 21, 2009  

haii..dah ada plan bkeluarga.hmm,baik ko beli van mybe anak ko ramai ke?senanglaa ko nk letak buaian cam ko ckp tadi.hahahaha~

hIrOsHiNaRi Sunday, June 21, 2009  

mestila...ko jgn transfer je lgi..nt xde berkeluarfe lak...hehe...tu aku pakai lori la lau nk...haha

Post a Comment


ShoutMix chat widget

World Followers

World From

World Banners

<<- selamat datang ke mysite hiroshinariworld.blogspot.com..selamat berjumpa lagi->>

  ©Template by Dicas Blogger.

TOPO